خوش امدید






تاریخ : شنبه 4 مهر 1394 | 11:29 ق.ظ | نویسنده : امیرفرخ فرحمند. farahmanda15@yahoo.com | نظرات

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی


حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جمع مدیران و خدام آستان قدس رضوی


آستان قدس رضوی؛برخاسته ازمردم و برای مردم است

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری از آستان قدس رضوی به عنوان نهادی برخاسته از مردم و برای مردم یاد و تصریح كرد: محقق شدن اهداف متعالی مورد نظر، قطعا نیازمند همكاری همه دستگاه هاست و كلید اثر بخشی كارهای ما همكاری همگان خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، تولیت آستان قدس رضوی طی سخنانی در جمع مدیران و خدام آستان مقدس حضرت رضا(ع)، ضمن تاكید بر اینكه فرامین هفت گانه مقام معظم رهبری در حكم انتصاب تولیت، مبنای اصلی فعالیت های آستان قدس رضوی است، به تبیین مهم ترین راهبردها، سیاست ها و اولویت ها برای تحقق ...





تاریخ : دوشنبه 16 فروردین 1395 | 11:08 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

30 روایت 30 تصویر از بین‌الحرمین در شبی كه گذشت!

   بین الحرمین به روایت تصویر

بین‌الحرمین كربلا محل خلوت و رازو نیاز عاشقانی است كه شب‌های جمعه از كشورهای مختلف خود را به كربلا می‌رسانند تا در شب زیارتی مولا و اربابشان در بین‌الحرمین باشند و از نزدیك عرض ارادت و احترام به ساحت مقدسشان داشته باشند.
به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از كربلای معلا، شب‌های جمعه بین الحرمین همیشه حال و هوای خاص خود را دارد، شبی كه به نام حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) نامگذاری شده است.به همین خاطر شب‌های جمعه بین الحرمین از هر شب و هر مكانی متفاوت جلوه می‌كند و در این شب تعداد زائران به اوج خودش می‌رسد و حتی برخی از زائران به همراه خانواده‌ شب را در بین‌الحرمین بیتوته می‌كنند و در جوار سیدالشهدا علیه‌السلام می‌گذرانند.

حال و هوای شب جمعه این هفته بین‌الحرمین در روز 12 فروردین 1395 را به روایت تصویر دنبال كنید:





تاریخ : یکشنبه 15 فروردین 1395 | 09:43 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

آزمون مداحان عتبات در سراسر كشور برگزار می شود


آزمون مداحان عتبات در سراسر كشور برگزار می شود


مدیر جذب و سازماندهی معاونت فرهنگی بعثِه‌ مقام معظم رهبری از برگزاری آزمون جذب و گزینش مداحان اعزامی بعِثه مقام معظم رهبری به عتبات عالیات خبر داد و اظهار داشت: این آزمون روز 27 فروردین ماه، راس ساعت 8 صبح در 22 حوزه امتحانی در سراسر كشور برگزار می شود كه داوطلبان در مدت....


تاریخ : یکشنبه 15 فروردین 1395 | 09:39 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

فاز دوم ساخت صحن حضرت زهرا در نجف اشرف آغاز شد


فاز دوم ساخت صحن حضرت زهرا در نجف اشرف آغاز شد


همزمان با افتتاح هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب آستان قدس علوی، با حضور مقامات ایرانی و عراقی، فاز دوم پروژه بزرگ ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) در نجف اشرف آغاز شد و فاز نخست این طرح بزرگ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی حج از عتبات عالیات، همزمان با افتتاح هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی كتاب آستان قدس علوی، با حضور مقامات ایرانی و عراقی، فاز دوم پروژه بزرگ ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) در نجف اشرف آغاز شد و فاز نخست این طرح بزرگ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

براساس این گزارش، باتوجه به پایان عملیات ساخت سازه صحن حضرت زهرا(سلام‌الله علیها) و بر اساس درخواست تولیت حرم مطهر علوی، روز گذشته مراسم اتمام ساخت سازه بتونی برگزار و ساخت مرحله دوم این طرح بزرگ آغاز شد.

اجرای این سازه بتونی از سال ۹۱ آغاز شده و در آن ۲۰ هزار تن آرماتور و ۱۷۶هزار مترمكعب بتن مصرف شده و سطح قالب بندی انجام شده تاكنون ۴۰۰ هزار مترمربع می‌باشد. مرحله دوم این پروژه عظیم، عملیات نازك كاری شبستان داخلی شامل ساخت گنبدها و كتیبه ها، سنگ كاری كف، دیواره‌ها و ستون‌ها و آینه كاری انجام خواهد شد.

هم اینك وسعت فضای غیر زیارتی عمومی این صحن بیش از ۹۷ هزار مترمربع است كه بخش زیارتی با زیربنای ۱۰۹ هزار مترمربع و در سه طبقه شبستان و صحن روباز ساخته می‌شود تا میزبان ۱۰۰ هزار نفر از زایرین باشد.

اولین بخش این فضا شامل موزه با زیربنای ۱۸هزارمتر مربع كه در قسمت شمال غربی صحن قرار دارد و كتابخانه به وسعت ۲۰ هزار مترمربع و مهمانسرا، پاركینگ اختصاصی و سرویسهای بهداشتی است.

آقاى شوشترى به نمایندگى از مؤسسه كوثر طى سخنانى در مراسم افتتاحیه ضمن قدردانى از تولیت و خادمان آستان قدس علوی اظهار داشت: از اینكه فاز اول پروژه بزرگ صحن حضرت فاطمه (س) همزمان با مرور ۱۴۰۰ سال بر ورود حضرت امیرالمؤمنین (ع) به این شهر مقدس پایان مى پذیرد خرسندیم.

وی افزود: طراحى این پروژه توسط مهندسان و كارشناسان ایرانى و با همكاری كارشناسان عراقى به انجام رسید و اكنون فاز اول این پروژه مبارك به پایان رسید.

شوشتری خاطر نشان كرد: پیش از این مرحله مراحل بتن ریزى زیر بنا و تخلیه آبهاى زیرزمینى و ساخت دیوار بتنى دور پروژه را انجام داده بودیم و امروز شاهد پایان ساخت بخش بتونى ستونها و دیوارها و سقفها مى باشیم.

از جمله پروژه‌های عظیم در حال ساخت در نجف اشرف، صحن و شبستان حضرت فاطمه زهرا (س) است. این طرح با وسعت بیش از ۲۱۷ هزار متر مربع توسط مهندسان و متخصصان ایرانی در جنب حرم حضرت امیرالمومنین (ع) در حال ساخت است.

به گفته مسئولان اجرایی، عملیات ساخت این صحن در مدت پنج سال برنامه ریزی شده كه البته با تلاشهای گسترده و خالصانه سازندگان این طرح تا چهار سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

مردم ایران اسلامی تا كنون مشاركت زیادی برای ساخت این صحن مطهر داشته اند و با كمكهای خود ارادت و محبت خود را بار دیگر با خاندان پاك عصمت و طهارت (علیهم السلام) اثبات كردند.

خاطر نشان می‌شود، برای صحن مطهر حضرت زهرا (س) بخش‌های زیارتی، غیرزیارتی و فضاهای جنبی در نظر گرفته شده و در قسمت غیر‌زیارتی؛ كتابخانه، واحدهای خدماتی، پاركینگ، موزه پیش‌بینی شده ودر مجموع این صحن ۱۹۸ هزار مترمربع مساحت خواهد داشت و عملیات احداث آن برعهده ستاد بازسازی عتبات عالیات استان تهران قرار دارد و پیمانكار این طرح عظیم نیز از ایران انتخاب شده است.

شایان ذكر است، اجرای این طرح عظیم با این وسعت و كیفیت در شرایط فعلی عراق از جمله طرح‌های ملی این كشور محسوب می‌شود و در نوع خود كم نظیر است.






تاریخ : یکشنبه 15 فروردین 1395 | 09:35 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

جزئیات جدید از بهره برداری فاز نخست صحن حضرت زهرا(س)


جزئیات جدید از بهره برداری فاز نخست صحن حضرت زهرا(س)



فاز اول صحن زیارتی حضرت زهرا(س) روز چهارشنبه بعد از حدود 3و نیم سال كار بی وقفه، طی مراسمی در سالروز میلاد حضرت فاطمه (س) به بهره برداری رسید و در این روز رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گوشه هایی از آنچه را در پشت صحنه این بزرگترین پروژه معماری...



تاریخ : یکشنبه 15 فروردین 1395 | 09:28 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

12 فروردین ، روز جمهوری اسلامی ایران مبارک باد..




Image result for ‫12 فروردین‬‎


روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۸، نتایج رفراندوم تغییر رژیم که روزهای ۱۰ و ۱۱ فروردین برگزار شد، اعلام گردید که طی آن ۹۸/۲ درصد مردم ایران به «جمهوری اسلامی» رای آری دادند. روزنامه کیهان در شماره روز ۱۲ فروردین ۵۸ خبر داد: «با ۱۸ میلیون رای، رژیم ایران، جمهوری اسلامی شد.» امام خمینی هم فرمود: ۱۲ فروردین روز نخستین حکومت الله است. در تقویم رسمی هم روز ۱۲ فروردین به عنوان «روز جمهوری اسلامی» نامگذاری شده است.

 

صادق طباطبایی، که از مجریان برگزاری رفراندوم بوده است، می‌گوید: ۱۲ روز از پیروزی انقلاب نگذشته بود که مرحوم حاج احمدآقا خمینی گفتند، امام می‌گویند رفراندوم باید هرچه زود‌تر برگزار شود. من با آقای دکتر صدر حاج سیدجوادی در وزارت کشور دیدار کردم و پیام امام را به ایشان دادم. وزیر کشور گفت ما الان تشکیلات سالم اداری در کشور نداریم. حتی پاسبان‌ها نه می‌توانند با لباس و اونیفورم سابق سرکار بروند و نه ابزار بی‌سیم و ماشین دارند، کلانتری‌ها هم اکثر در روزهای آخر به شدت آسیب دیده است. در مراکز استان‌ها و شهر‌ها هم استانداران و فرمانداران هنوز مستقر و مسلط به اوضاع نشده‌اند. انجام امر امام چند ماهی فرصت نیاز دارد. من مطلب را به احمد آقا طی یک تماس تلفنی اطلاع دادم. کمی بعد ایشان تلفن کرد و گفت امام می‌فرمایند، اگر کمی بجنبید، این کار انجام می‌شود. دو روز بعد احمدآقا مجددا زنگ زد و گفت امام می‌گویند قصه رفراندوم به کجا رسید؟ من گفتم مطلب تازه‌ای ندارم.

 

ایشان گفت امام معتقدند خود شما به وزارت کشور بروید و با تجربه کار سازمانی که از انجمن‌های اسلامی دارید، سامان دادن به این امور را خود برعهده بگیرد. کمی فکر کردم و گفتم من که نمی‌توانم فردا صبح به دیدار وزیر بروم و بگویم صبح بخیر، آمده‌ام رفراندوم برگزار کنم. گفت من ترتیب کار را می‌دهم و مطلب را به امام منتقل کرد. امام با هوش و درایتی که داشتند متوجه شدند و ظاهرا توسط سیداحمد آقا یا کس دیگری به مهندس بازرگان و ایشان هم به آقای صدر حاج سیدجوادی - وزیر کشور- گفتند.‌‌ همان شب به قم رفتم و اوضاع نامساعد را که منظور وزیر کشور بود برای ایشان شرح دادم و ضمنا گفتم آقا، حالا که دنیا شما و رهبری شما و این انقلاب به این عظمت را پذیرفته و به رسمیت شناخته است، چه نیازی به رفراندوم داریم؟ من مطمئن هستم اگر شما «جمهوری اسلامی» را به عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید، هم مردم ما و هم دنیا آن را خواهند پذیرفت.

 

ایشان در جواب گفتند شما الان نمی‌فهمید. پنجاه سال دیگر خواهند گفت با سوءاستفاده از احساسات مردم، نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند. نه حتما باید رأی‌گیری شود و دقیقا تعداد مخالف و موافق معین شود. من وقتی از قم برگشتم، منزل خاله‌ام بودم که آقای صدر تماس گرفت و مرا به وزارت کشور دعوت کرد. من به اتفاق دکتر حسن حبیبی به دیدار ایشان رفتیم و بعد از کمی گفت‌و‌گو، معاونت سیاسی و اجتماعی را به من و معاونت اداری و عمران را به ایشان واگذار کرد. از آن تاریخ هر دوی ما در وزارت کشور شروع به کار کردیم. تقریبا اواسط اسفند ۵۷ بود که احمد آقا گفت یک سری بیا قم و رفتم و گفت آقا پایش را کرده است توی یک کفش و گفته است که باید خیلی زود رفراندوم برگزار بشود برای جمهوری اسلامی.

 

به ایشان گفتم خیلی خوب، اما خیلی زود یعنی چه؟ گفت امام می‌گوید همین روزهای آینده، گفتم قبلا توضیح دادم که این کار تشکیلات لازم دارد و نظم می‌خواهد، فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، صندوق، جمع‌آوری تهیه تعرفه و ارسال، ستاد مرکزی و این‌ها همه به این سرعت نمی‌شود، گفت که نمی‌دانم دیگه آقا اصرار دارد که این انجام بشود.

 

من دوباره به قم رفتم و به ایشان گفتم آقا خود شما نظام جمهوری اسلامی را اعلام کرده‌اید، این کافی است و دنیا هم که مشروعیت شما را قبول کرده است، این هیچ ایرادی ندارد. ایشان گفتند شما الان را نگاه نکنید، آن چیزی که در تاریخ می‌ماند، واقعیت‌های تاریخی است. شما سعی کنید که هر چه زود‌تر دولت این کار را برگزار کند. آن موقع من در هیات وزیران هیچ نقشی نداشتم و گاهی اوقات در جلسات دولت به درخواست دوستان شرکت می‌کردم. به ایشان گفتم برگزاری یک چنین کاری خیلی تدارکات می‌خواهد، از وزارت کشور که باید یک ستادی تشکیل بدهد در شهرستان‌ها و در مراکز استان‌ها، بخشداری‌ها، یک بسیج تشکیلاتی و عمومی باید صورت بگیرد، الان در صورتی که پاسبان‌ها جرأت نمی‌کنند با لباس پاسبانی بیرون بیایند و سر چهارراه‌ها بمانند برای نظم عمومی، چطوری می‌خواهید این کار برگزار بشود. ایشان گفتند نه این کار امکان‌پذیر است، شما بروید و کار را به سبک انجمن اسلامی در بیاورید. من آمدم تهران و آن شب مطلب را به آقای صدر حاج سیدجوادی اطلاع دادم، ایشان گفت شما اولویت کارتان را روی برگزاری رفراندوم بگذارید. گفتم بسیار خوب ولی این بدعتی نباشد برای انجام کار دائم در وزارت کشور چون من الان تهران را هنوز بلد نیستم، چطوری می‌توانم معاون سیاسی و اجتماعی وزارت کشور بشوم. به هر حال فایده نکرد و من در آنجا مشغول کار شدم و این دقیقا ۱۴ یا ۱۵ اسفند سال ۵۷ بود.

 

 

تشکیل ستاد برگزاری رفراندوم

 

در عرض کمتر از ۳ روز به سبک انجمن اسلامی ما یک ستاد برگزاری رفراندوم در وزارت کشور تشکیل دادیم و به تعداد استانداری‌ها افرادی را از انجمن اسلامی و دوستان دیگر گرد آوردیم. البته تشکیلات ستاد انتخاباتی وزارت کشور که از زمان گذشته با یک مدیریت کل اداره می‌شد، خدمات ستادی به ما ارایه می‌داد و تجربه‌های تشکیلاتی خود را در اختیار ستاد رفراندوم می‌گذارد. قرار شد ۳ نفر در مرکز بمانند و بقیه به مراکز استان‌ها اعزام بشوند، در آنجا نیز یک ستاد مرکزی به تعداد شهرستان‌ها افرادی را با کمک ائمه جمعه که مورد اعتماد احمد آقا بودند در اختیار گرفتند. در مرکز شهر‌ها نیز همین‌طور به تعداد روستا‌ها و بخش‌ها افراد انتخاب شدند.

 

تقریبا بیستم اسفند بود که ستاد رفراندوم کل کشور تشکیل شد. آن موقع تشکیلات کشوری از هم پاشیده بود، استانداری‌ها سر و سامان نداشت. بعضی از استانداران که به تازگی به محل کار خود اعزام شده بودند، مورد اعتراض اهالی بودند. یک بار در یکی از روزنامه‌ها نوشته بود: «آقای بازرگان آن انقلاب کجا و این انتصابات کجا؟!» در خیلی موارد توده‌ای‌ها و نیروهای چپ و عناصر ضد انقلاب در ایجاد بلوا و نارضایتی نقش داشتند. استانداران هنوز مجال زیادی برای تسلط به کار پیدا نکرده بودند، در حوزه‌های کوچکتر فرمانداری و شهرستان‌ها و بخشداری‌ها نیز به همین شکل بود و سازمان منظمی که عهده‌دار اجرای صحیح و بدون دغدغه رفراندوم بشود، وجود نداشت. با وظیفه سنگینی روبرو بودیم و چاره‌ای ندیدیم که یک جلسه مشترکی با روحانیون معتمد امام در مراکز استان‌ها بگذاریم و از آن‌ها تقاضا کنیم که تسهیلاتی را فراهم کنند. در این زمینه با کمک حاج احمد آقا با روحانیون سر‌شناس مراکز استان‌ها مانند آقای صدوقی در یزد هماهنگی‌هایی کردیم. آیین‌نامه اجرائی رفراندوم تدوین و به دولت و به شورای انقلاب جهت تصویب فرستاده شد.

 

 

شورای انقلاب و تصویب قوانین رفراندوم

 

برنامه‌ریزی و تصویب قوانین مربوط به رفراندوم تعیین شکل حکومت ایران برعهده شورای انقلاب بود. این رفراندوم، هم به آن دلیل که رفراندوم شکل‌گیری نظام بود و هم به سبب آنکه اولین رفراندوم عمومی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، اهمیت فراوانی داشت و به همین دلیل، تصویب قوانین مربوط به آن نیز، دارای اهمیت بسیار بود.

 

بر اساس قانون مصوب شورای انقلاب، در هر برگ رأی، حروف رأی موافق (آری) با رنگ سبز و حروف رأی مخالف (نه) با رنگ قرمز چاپ شده بود. بخش بالای این دو قسمت که حروف آن به رنگ قرمز بود، تعرفه رفراندوم بود و رأی‌دهندگان، پس از دریافت برگ رفراندوم، نظر خود را به صورت مخفی برای یکی از دو حالت زیر اعلام می‌کردند:

۱- تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون آن از تصویب ملت خواهد گذشت. (آری)، با رنگ سبز.

۲- تغییر رژیم سابق به جمهوری اسلامی که قانون آن از تصویب ملت خواهد گذشت. (نه)، با رنگ قرمز.

 

 

اظهارنظر‌ها درباره نوع نظام سیاسی ایران

 

پس از مطرح شدن انجام رفراندوم، بر سر نام و عنوان نظام سیاسی ایران که باید در رفراندوم مورد سؤال قرار گیرد، اختلافاتی بروز کرد. دولت موقت سعی داشت کلمه «دموکراتیک» را به «جمهوری اسلامی» اضافه کند که با مخالفت جدی امام و نیروهای انقلابی مواجه گردید. بازرگان در مصاحبه‌ای در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۵۷ به این مساله اشاره کرد. نخست‌وزیر صراحتا از نظریه جمهوری دموکراتیک اسلامی پشتیبانی کرد و روزنامه‌های وابسته و نزدیک به گرایش او، به اظهارات وی دامن زدند، مثلا کیهان با تیتر درشت نوشت: «بازرگان: به جمهوری اسلامی، صفت دمکراتیک را باید اضافه کرد.»

 

استدلال بازرگان این بود که نباید انتخاب‌های متعدد را از مردم سلب کرد و آنان را تنها بر سر دو راه قرار داد بلکه مفهوم دموکراتیک جنبه عام‌تری است که حتی می‌توان اسلام و هر نوع نظام حکومتی دیگر را بعد‌ها در آنجا داد. در راستای سخنان بازرگان، دیگر چهره‌های دولت موقت نیز از نظریه دموکراتیک اسلامی دفاع کردند. احمد صدر حاج سیدجوادی، وزیر کشور، نیز گفت اگر بناست ما حکومت دموکراتیک داشته باشیم، چرا این دموکراسی از آغاز رعایت نشود، یعنی از نخستین قدم دوران جدید پس از نظام استبدادی، مردم در انتخابات نوع جمهوری مختار باشند و رفراندوم ما از نظر سندیت و مشروعیت دارای استحکام و قوام قانونی مطلق باشد. حاج سیدجوادی حتی از بازرگان نیز قدم جلو‌تر گذاشت و گفت: «مناسب آن است که فقط مفهوم جمهوری دمکراتیک باشد تا در تدوین قانون اساسی بتوانیم آن را به هر شکلی در آوریم.»

 

امام خمینی شدیدا با نظریه دموکراتیک اسلامی به مخالفت برخاستند و آن را نشانی از نفوذ و نماد غرب‌زدگی به حساب آوردند. ایشان فرمودند فقط «جمهوری اسلامی»، نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم. امام در پیام دیگری که در ۴ فروردین ۱۳۵۸ پخش گردید، صراحتا اعلام کردند که شما ملت ایران در انتخاب نوع حکومت آزاد هستید. یعنی می‌توانید به هر نظام مورد دلخواه رأی دهید اما خود من به جمهوری اسلامی رأی می‌دهم. آیت‌الله مطهری نیز با اضافه کردن مفهوم دموکراتیک به «جمهوری اسلامی» موافق نبود و در این باره گفت: «... در عبارت جمهوری دموکراتیک اسلامی، کلمه دموکراتیک حشو و زاید است...»

 

 

برگزاری رفراندوم در فروردین ۵۸

 

دکتر صادق طباطبایی روز ۱۷ اسفند ۵۷ به همراه چند نفر از دست‌اندرکاران ستاد مرکزی رفراندوم حضور امام رسیدند. وی درباره این ملاقات می‌گوید: «روز دهم فروردین ۵۸ به عنوان تاریخ برگزاری رفراندوم تعیین شد. امام تأکید داشتند هر چه سریع‌تر رفراندوم برگزار شود. وقتی مشکلات را عرض کردم، گفتند شما حرکت بکنید، مردم هم مردم نجیبی هستند، کمک خواهند کردند و زیاد نگران تحریکات ضد انقلاب نباشید. در جواب ایشان گفتم گاهی ناهماهنگی‌ها مربوط به روحانیون شهرستان‌هاست. گفتند هر جا با اشکال مواجه شدید به من اطلاع بدهید.»

 

بدین ترتیب مقدمات برگزاری رفراندوم فراهم شد و در اولین ساعات روز دهم فروردین رفراندوم با شکوه هر چه تمام‌تر آغاز شد. حضور مشتاقانه مردم از‌‌ همان ساعات اولیه نمایان بود. بسیاری از مردم برای نخستین بار در طول عمر خود بود که در رأی‌گیری شرکت می‌کردند. از اخبار و گزارش‌ها و تصاویری که وجود دارد میزان شور و حرارت وصف‌ناپذیر مردم، حتی اقلیت‌های مذهبی کاملا پیدا است. روز اول آنچنان تراکم جمعیت زیاد بود که به برخی مناطق، به خصوص مناطق مرزی تعرفه لازم نرسید و نزدیک غروب امام اجازه داد که ۲۴ ساعت دیگر مدت رأی‌گیری تمدید شود. دکتر طباطبایی در این باره می‌گوید: «ما یک پل ارتباطی بین مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ برقرار کردیم و با هواپیما و هلی‌کوپتر و خیلی‌ جا‌ها با قاطر برگه‌ها را به جاهایی که نرسیده بود رساندیم. باز هم گزارش‌هایی می‌رسید که گروه‌های ضد انقلاب چریک‌های فدایی خلق و مجاهدین خلق اقداماتی کرده بودند و برگه‌ها را از بین برده بودند. متأسفانه علی‌رغم تدابیر امنیتی در گنبد و ترکمن صحرا و سقز و سنندج و مهاباد نگذاشتند رفراندوم برگزار شود. حتی به اتومبیل هیات حسن نیت و نمایندگان آقای طالقانی هم حمله کردند که خوشبختانه به آن‌ها آسیبی نرسید. در سنندج اکیپی شامل شش پزشک و سه پرستار که برای مداوای مجروحین رفته بودند مورد حمله قرار گرفته و کشته شدند. مأموران وزارت کشور با صندوق‌های سیار به بیمارستان‌ها و زندان‌ها هم می‌رفتند، از نکات جالب اینکه امیرعباس هویدا در زندان درخواست کرده بود رأی بدهد که برگه به او داده شد و او هم رأی آری به جمهوری اسلامی داد.

 

بلافاصله پس از اتمام ساعات رأی‌گیری، شمارش آراء آغاز شد. یادم است در حالی که نتایج آراء را از نقاط مختلف دریافت می‌کردیم، اطلاع دادند که چریک‌های فدایی یا عده‌ای مسلح قصد دارند به ستاد انتخابات حمله کنند. عده‌ای از کارکنان ترسیده بودند، آقای کیارشی – معروف به پیراشکی – از دوستان انجمن اسلامی شهر آخن هم آن موقع به وزارت کشور برای دیدار با من آمده بود. من گفتم به نظر می‌رسد جنگ روانی باشد. ولی بالاخره حرکت مذبوحانه و بی‌ثمری انجام دادند. علیرغم آن شمارش آراء ادامه یافت.

 

ساعت ۱- ۲/۵ بعد از نیمه شب بود که نتایج جمع‌آوری شد. با وجود اینکه در برخی از شهر‌ها رأی‌گیری انجام نشده بود و به برخی نقاط هم برگه رأی نرسیده بود، اما روی برخی اطلاعات، تخمین ما این بود که ۹۴ درصد واجدین شرایط در رفراندوم شرکت کرده‌اند، البته سرشماری دقیق جمعیتی نداشتیم، اما بر اساس تعداد تعرفه‌ها و اطلاعات دیگر جمعیتی این درصد را به دست آوردیم که خوب یک امر بی‌سابقه‌ای بود... و ۹۸/۲ درصد رأی آری به جمهوری اسلامی دادند... ضمنا ۴۱۲ یا ۴۱۳ نفر هم خواهان جمهوری دمکراتیک خلق [بودند]...»

 

نتیجه این همه‌پرسی به این شرح اعلام شد:

شرکت‌کنندگان: ۲۰ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۲۱ نفر،

آرای مثبت: بیست میلیون و ۱۴۷ هزار و ۵۵ رأی و آرای منفی: ۱۴۰ هزار و ۹۶۶ رأی.

 

امام خمینی نیز در پیامی که به مناسبت برگزاری رفراندوم صادر کردند، این روز مبارک را روز امامت و روز فتح و ظفر ملت، اعلام کردند و این رفراندوم را بی‌سابقه خواندند. در این پیام آمده بود: «من به ملت بزرگ ایران که در طول تاریخ شاهنشاهی، که با استکبار خود آنان را خفیف شمردند و بر آنان کردند آنچه کردند، صمیمانه تبریک می‌گویم... صبحگاه ۱۲ فروردین – که روز نخستین حکومت الله است – از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست...»

 

 

منابع:

 

1- خاطرات سیاسی - اجتماعی دکتر صادق طباطبایی، تهران: چاپ و نشر عروج، ۱۳۸۷، جلد سوم

2- روند برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی، حسین کاوشی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
3- تاریخ ایران


تاریخ : شنبه 14 فروردین 1395 | 08:30 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

ولادت






Image result for ‫تبریک روز مادر‬‎

1 قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء سلام اللّه علیها: نَحْنُ وَسیلَتُهُ فى خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ خاصَّتُهُ وَ مَحَلُّ قُدْسِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّتُهُ فى غَیْبِهِ، وَ نَحْنُ وَرَثَةُ اءنْبیائِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 16، ص 211.)

ما اهل بیت پیامبر وسیله ارتباط خداوند با خلق او هستیم ، ما برگزیدگان پاك و مقدّس پروردگار مى باشیم ، ما حجّت و راهنما خواهیم بود؛ و ما وارثان پیامبران الهى هستیم .

 

2 قالَتْ علیها السلام : وَ هُوَ الا مامُ الرَبّانى ، وَ الْهَیْكَلُ النُّورانى ، قُطْبُ الا قْطابِ، وَسُلالَةُ الاْ طْیابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دائِرَةِ الا مامَةِ.(ریاحین الشّریعة : ج 1، ص 93.)

در تعریف امام علىّ علیه السلام فرمود : او پیشوائى الهى و ربّانى است ، تجسّم نور و روشنائى است ، مركز توجّه تمامى موجودات و عارفان است ، فرزندى پاك از خانواده پاكان مى باشد، گوینده‌اى حقّگو و هدایتگر است ، او مركز و محور امامت و رهبریّت است.

 

3 قالَتْ علیها السلام : ابَوا هِذِهِ الاْ مَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلىُّ، یُقْیمانِ اءَودَّهُمْ، وَ یُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّائِمِ إ نْ اطاعُوهُما، وَ یُبیحانِهِمُ النَّعیمَ الدّائم إنْ واقَفُوهُما.(بحارالا نوار: ج 23، ص 259، ح 8.)

حضرت محمّد صلّى اللّه علیه و آله و علىّ علیه السلام ، والِدَین این امّت هستند، چنانچه از آن دو پیروى كنند آن ها را از انحرافات دنیوى و عذاب همیشگى آخرت نجات مى دهند؛ و از نعمت هاى متنوّع و وافر بهشتى بهره مندشان مى سازند.

 

4 قالَتْ علیها السلام : مَنْ اصْعَدَ إ لىَ اللّهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اهْبَطَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ افْضَلَ مَصْلَحَتِهِ.(بحار: ج 67، ص 249، ح 25)

هر كس عبادات و كارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و بركات خود را براى او تقدیر مى نماید.

 

5 قالَتْ علیها السلام : إنَّ السَّعیدَ كُلَّ السَّعیدِ، حَقَّ السَّعیدِ مَنْ احَبَّ عَلیّا فى حَیاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ.(شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید: ج 2، ص 449 )

همانا حقیقت و واقعیّت تمام سعادت ها و رستگارى ها در دوستى علىّ علیه السلام در زمان حیات و پس از رحلتش خواهدبود.

 

6 قالَتْ علیها السلام : إلهى وَ سَیِّدى ، اءسْئَلُكَ بِالَّذینَ اصْطَفَیْتَهُمْ، وَ بِبُكاءِ وَلَدَیَّ فى مُفارِقَتى اَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شیعَتى ، وَشیعَةِ ذُرّیتَى .(كوكب الدّرىّ: ج 1، ص 254.)

خداوندا، به حقّ اولیاء و مقرّبانى كه آنها را برگزیده‌اى ، و به گریه فرزندانم پس از مرگ و جدائى من با ایشان ، از تو مى خواهم گناه خطاكاران شیعیان و پیروان ما را ببخشى .

 

7 قالَتْ علیها السلام : شیعَتُنا مِنْ خِیارِ اءهْلِ الْجَنَّةِ وَكُلُّ مُحِبّینا وَ مَوالى اَوْلیائِنا وَ مُعادى اعْدائِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.(بحارالا نوار: ج 68، ص 155، س 20، ضمن ح 11.)

شیعیان و پیروان ما، و همچنین دوستداران اولیاء ما و آنان كه دشمن دشمنان ما باشند، نیز آنهایى كه با قلب و زبان تسلیم ما هستند بهترین افراد بهشتیان خواهند بود.

 

8 قالَتْ علیها السلام : وَاللّهِ یَابْنَ الْخَطّابِ لَوْلا إ نّى اكْرَهُ انْ یُصیبَ الْبَلاءُ مَنْ لاذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ انّى سَاءُقْسِمُ عَلَى اللّهِ ثُمَّ اجِدُهُ سَریعَ الاْ جابَةِ. 1

حضرت به عمر بن خطّاب فرمود: سوگند به خداوند، اگر نمى ترسیدم كه عذاب الهى بر بى گناهى ، نازل گردد؛ متوجّه مى شدى كه خدا را قسم مى دادم و نفرین مى كردم . و مى دیدى چگونه دعایم سریع مستجاب مى گردید.

 

9 قالَتْ علیها السلام : وَاللّهِ، لاكَلَّمْتُكَ ابَدا، وَاللّهِ لاَ دْعُوَنَّ اللّهَ عَلَیْكَ فى كُلِّ صَلوةٍ. 2

پس از ماجراى هجوم به خانه حضرت ، خطاب به ابوبكر كرد و فرمود: به خدا سوگند، دیگر با تو سخن نخواهم گفت ، سوگند به خدا، در هر نمازى تو را نفرین خواهم كرد.

 

10 قالَتْ علیها السلام : إنّى اُشْهِدُاللّهَ وَ مَلائِكَتَهُ، انَّكُما اَسْخَطْتُمانى ، وَ ما رَضیتُمانى ، وَ لَئِنْ لَقیتُ النَبِیَّ لا شْكُوَنَّكُما إلَیْهِ. 3

هنگامى كه ابوبكر و عمر به ملاقات حضرت آمدند فرمود: خدا و ملائكه را گواه مى گیرم كه شما مرا خشمناك كرده و آزرده‌اید، و مرا راضى نكردید، و چنانچه رسول خدا را ملاقات كنم شكایت شما دو نفر را خواهم كرد.

11 قالَتْ علیها السلام : لاتُصَلّى عَلَیَّ اُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَاللّهِ وَ عَهْدَ ابى رَسُولِ اللّهِ فى امیرالْمُؤ منینَ عَلیّ، وَ ظَلَمُوا لى حَقىّ، وَاءخَذُوا إ رْثى ، وَخَرقُوا صَحیفَتى اللّتى كَتَبها لى ابى بِمُلْكِ فَدَك .4

افرادى كه عهد خدا و پیامبر خدا را درباره امیرالمؤمنین علىّ علیه السلام شكستند، و در حقّ من ظلم كرده و ارثیّه‌ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدك پاره كردند، نباید بر جنازه من نماز بگذارند.

 

12 قالَتْ علیها السلام : إلَیْكُمْ عَنّى ، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَدیرِكُمْ، وَالاَْمْرُ بعد تقْصیركُمْ، هَلْ تَرَكَ ابى یَوْمَ غَدیرِ خُمّ لاِ حَدٍ عُذْوٌ. 5

خطاب به مهاجرین و انصار كرد و فرمود: از من دور شوید و مرا به حال خود رها كنید، با آن همه بى تفاوتى و سهل انگارى هایتان ، عذرى براى شما باقى نمانده است . آیا پدرم در روز غدیر خم براى كسى جاى عذرى باقى گذاشت ؟

 

13 قالَتْ علیها السلام : جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیرا لَكُمْ مِنَ الشِّرْكِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیها لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ، وَالزَّكاةَ تَزْكِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِى الرِّزقِ، وَالصِّیامَ تَثْبیتا لِلاْ خْلاصِ، وَالْحَّجَ تَشْییدا لِلدّینِ 6

خداوند سبحان ، ایمان و اعتقاد را براى طهارت از شرك و نجات از گمراهى ها و شقاوت ها قرار داد. و نماز را براى خضوع و فروتنى و پاكى از هر نوع تكّبر، مقرّر نمود. و زكات (و خمس ) را براى تزكیه نفس و توسعه روزى تعیین نمود. و روزه را براى استقامت و اخلاص در اراده ، لازم دانست . و حجّ را براى استحكام اءساس شریعت و بناء دین اسلام واجب نمود.

 

14 قالَتْ علیها السلام : یا ابَاالْحَسَنِ، إنَّ رَسُولَ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ عَهِدَ إلَىَّ وَ حَدَّثَنى أنّى اَوَّلُ اهْلِهِ لُحُوقا بِهِ وَلا بُدَّ مِنْهُ، فَاصْبِرْ لاِ مْرِاللّهِ تَعالى وَارْضَ بِقَض ائِهِ. 7

اى ابا الحسن! همسرم ، همانا رسول خدا با من عهد بست واظهار نمود: من اوّل كسى هستم از اهل بیتش كه به او ملحق مى شوم و چاره‌اى از آن نیست ، پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهى خوشنود باش .

 

15 قالَتْ علیها السلام : مَنْ سَلَّمَ عَلَیْهِ اَوْ عَلَیَّ ثَلاثَةَ اءیّامٍ اءوْجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ، قُلْتُ لَها: فى حَیاتِهِ وَ حَیاتِكِ؟

قالَتْ: نعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنا. 8

هر كه بر پدرم رسول خدا و بر من به مدّت سه روز سلام كند خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند، چه در زمان حیات و یا پس از مرگ ما باشد.

 

16 قالَتْ علیها السلام : ما صَنَعَ ابُوالْحَسَنِ إلاّ ما كانَ یَنْبَغى لَهُ، وَلَقَدْ صَنَعُوا ما اللّهُ حَسیبُهُمْ وَ طالِبُهُمْ. 9

آنچه را امام علىّ علیه السلام نسبت به دفن رسول خدا و جریان بیعت انجام داد، وظیفه الهى او بوده است ، و آنچه را دیگران انجام دادند خداوند آنها را محاسبه و مجازات مى نماید.

 

17 قالَتْ علیه السلام : خَیْرٌ لِلِنّساءِ انْ لایَرَیْنَ الرِّجالَ وَلایَراهُنَّ الرِّجالُ. 10

بهترین چیز براى حفظ شخصیت زن آن است كه مردى را نبیند و نیز مورد مشاهده مردان قرار نگیرد.

 

18 قالَتْ علیها السلام : اوُصیكَ یا ابَاالْحَسنِ انْ لاتَنْسانى ، وَ تَزُورَنى بَعْدَ مَماتى .11

ضمن وصیّتى به همسرش اظهار داشت : مرا پس از مرگم فراموش نكنى . و به زیارت و دیدار من بر سر قبرم بیایى .

 

19 قالَتْ علیها السلام : إنّى قَدِ اسْتَقْبَحْتُ ما یُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ یُطْرَحُ عَلىَ الْمَرْئَةِ الثَّوبَ فَیَصِفُها لِمَنْ رَاءى ، فَلا تَحْمِلینى عَلى سَریرٍ ظاهِرٍ، اُسْتُرینى، سَتَرَكِ اللّهُ مِنَ النّارِ. 12

در آخرین روزهاى عمر پر بركتش ضمن وصیّتى به اسماء فرمود: من بسیار زشت و زننده مى‌دانم كه جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه‌اى روى بدنش تشییع مى‌كنند. و افرادى اندام و حجم بدن او را مشاهده كرده و براى دیگران تعریف مى نمایند. مرا بر تخت كه اطرافش پوشیده نیست و مانع مشاهده دیگران نباشد قرار مده بلكه مرا با پوشش كامل تشییع كن ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نماید.

 

20 قالَتْ علیها السلام : .... إنْ لَمْ یَكُنْ یَرانى فَإنّى اراهُ، وَ هُوَ یَشُمُّ الریح . 13

مرد نابینائى وارد منزل شد و حضرت زهراء علیها السلام پنهان گشت ، وقتى رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله علّت آن را جویا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت : اگر آن نابینا مرا نمى بیند، من او را مى بینم ، دیگر آن كه مرد، حسّاس است و بوى زن را استشمام مى كند.

21 قالَتْ علیها السلام : أصْبَحْتُ وَ اللّهِ! عاتِقَةً لِدُنْیاكُمْ، قالِیَةً لِرِجالِكُمْ. 14

بعد از جریان غصب فدك و احتجاج حضرت ، بعضى از زنان مهاجر و انصار به منزل حضرت آمدند و احوال وى را جویا شدند، حضرت در پاسخ فرمود: به خداوند سوگند، دنیا را آزاد كردم و هیچ علاقه اى به آن ندارم ، همچنین دشمن و مخالف مردان شما خواهم بود.

 

22 قالَتْ علیها السلام : إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما اءمَرْناكَ وَ تَنْتَهى عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، قَانْتَ مِنْ شیعَتِنا، وَ إلاّ فَلا. 15

اگر آنچه را كه ما اهل بیت دستور داده ایم عمل كنى و از آنچه نهى كرده ایم خوددارى نمائى ، تو از شیعیان ما هستى وگرنه ، خیر.

 

23 قالَتْ علیها السلام : حُبِّبَ إ لَیَّ مِنْ دُنْیاكُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ كِتابِ اللّهِ، وَالنَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَالاْنْفاقُ فى سَبیلِ اللّهِ.

سه چیز از دنیا براى من دوست داشتنى است : تلاوت قرآن ، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و كمك به نیازمندان در راه خدا.

 

24 قالَتْ علیها السلام : اُوصیكَ اَوّلاً انْ تَتَزَوَّجَ بَعْدى بِإبْنَةِ اُخْتى اءمامَةَ، فَإ نَّها تَكُونُ لِوُلْدى مِثْلى ، فَإنَّ الرِّجالَ لابُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّساءِ.16

در آخرین لحظات عمرش به همسر خود چنین سفارش نمود: پس از من با دختر خواهرم اءمامه ازدواج نما، چون كه او نسبت به فرزندانم مانند خودم دلسوز و متدیّن است . همانا مردان در هر حال ، نیازمند به زن مى باشند.

 

25 قالَتْ علیها السلام : الْزَمْ رِجْلَها، فَإنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ اقْدامِها، و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ. 17

 همیشه در خدمت مادر و پاى بند او باش ، چون بهشت زیر پاى مادران است ؛ و نتیجه آن نعمت هاى بهشتى خواهد بود.

 

26 قالَتْ علیها السلام : ما یَصَنَعُ الصّائِمُ بِصِیامِهِ إذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ. 18

روزه دارى كه زبان و گوش و چشم و دیگر اعضاء و جوارح خود را كنترل ننماید هیچ سودى از روزه خود نمى برد.

 

27 قالَتْ علیها السلام : اَلْبُشْرى فى وَجْهِ الْمُؤْمِنِ یُوجِبُ لِصاحِبهِ الْجَنَّةَ، وَ بُشْرى فى وَجْهِ الْمُعانِدِ یَقى صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ. 19

تبسّم و شادمانى در برابر مؤ من موجب دخول در بهشت خواهد گشت، و نتیجه تبسّم در مقابل دشمنان و مخالفان سبب ایمنى ازعذاب خواهد بود.

 

28 قالَتْ علیها السلام : لایَلُومَنَّ امْرُءٌ إلاّ نَفْسَهُ، یَبیتُ وَ فى یَدِهِ ریحُ غَمَرٍ. 20

كسى كه بعد از خوردن غذا، دست هاى خود را نشوید دستهایش آلوده باشد، چنانچه ناراحتى برایش بوجود آید كسى جز خودش را سرزنش نكند.

 

29 قالَتْ علیها السلام : اصْعَدْ عَلَى السَّطْحِ، فَإ نْ رَأیْتَ نِصْفَ عَیْنِ الشَّمْسِ قَدْ تَدَلّى لِلْغُرُوبِ فَأ عْلِمْنى حَتّى أدْعُو. 21

روز جمعه نزدیك غروب آفتاب به غلام خود مى فرمود: بالاى پشت بام برو، هر موقع نصف خورشید غروب كرد مرا خبر كن تا براى خود و دیگران دعا كنم .

 30 قالَتْ علیها السلام : إنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعا وَلایُبالى . 22

 همانا خداوند متعال تمامى گناهان بندگانش را مى آمرزد و از كسى باكى نخواهد داشت .

31 قالَتْ علیها السلام : الْجارُ ثُمَّ الدّارُ. 23

اوّل باید در فكر مشكلات و آسایش همسایه و نزدیكان و سپس در فكر خویشتن بود.

 

32 قالَتْ علیها السلام : الرَّجُلُ اُحَقُّ بِصَدْرِ دابَّتِهِ، وَ صَدْرِ فِراشِهِ، وَالصَّلاةِ فى مَنْزِلِهِ إلا الاْمامَ یَجْتَمِعُ النّاسُ عَلَیْهِ. 24

هر شخصى نسبت به مركب سوارى ، و فرش منزل خود و برگزارى نماز در آن از دیگرى در اولویّت است مگر آن كه دیگرى امام جماعت باشد و بخواهد نماز جماعت را اقامه نماید، نباشد.

 

33 قالَتْ علیها السلام : یا ابَة ، ذَكَرْتُ الْمَحْشَرَ وَ وُقُوفَ النّاسِ عُراةً یَوْمَ الْقیامَةِ، واسَوْاء تاهُ یَوْمَئِذٍ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ. 25

اى پدر، من به یاد روز قیامت افتادم كه مردم چگونه در پیشگاه خداوند با حالت برهنه خواهند ایستاد و فریاد رسى ندارد، جز اعمال و علاقه نسبت به اهل بیت علیهم السلام .

 

34 قالَتْ علیها السلام : إذا حُشِرْتُ یَوْمَ الْقِیامَةِ، اشْفَعُ عُصاةَ اءُمَّةِ النَّبىَّ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَسَلَّمَ. 26

هنگامى كه در روز قیامت برانگیخته و محشور شوم ، خطاكاران امّت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله ، را شفاعت مى نمایم .

 

35 قالَتْ علیها السلام : فَاكْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ الْقُرآنِ، وَالدُّعاءِ، فَإنَّها ساعَةٌ یَحْتاجُ الْمَیِّتُ فیها إلى اُنْسِ الاْحْیاءِ.27

ضمن وصیّتى به امام علىّ علیه السلام اظهار نمود: پس از آن كه مرا دفن كردى ، برایم قرآن را بسیار تلاوت نما، و برایم دعا كن ، چون كه میّت در چنان موقعیّتى بیش از هر چیز نیازمند به اُنس با زندگان مى باشد.

 

36 قالَتْ علیها السلام : یا ابَا الحَسَن ، إنّى لا سْتَحى مِنْ إلهى انْ اكَلِّفَ نَفْسَكَ مالاتَقْدِرُ عَلَیْهِ. 28

خطاب به همسرش امیرالمؤ منین علىّ علیه السلام كرد: من از خداى خود شرم دارم كه از تو چیزى را در خواست نمایم و تو توان تهیه آن را نداشته باشى .

 

37 قالَتْ علیها السلام : خابَتْ اُمَّةٌ قَتَلَتْ ابْنَ بِنْتِ نَبِیِّها.(مدینة المعاجز: ج 3، ص 430.)

رستگار و سعادتمند نخواهند شد آن گروهى كه فرزند پیامبر خود را به قتل رسانند.

 

38 قالَتْ علیها السلام : ... وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیها عَنِ الرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجابا عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْكَ السِّرْقَةِ ایجابا لِلْعِّفَةِ.(ریاحین الشّریعة : ج 1، ص 312، فاطمة الزهراء علیها السلام : ص 360، قطعه اى از خطبه طولانى و معروف آن مظلومه .)

خداوند متعال منع و نهى از شرابخوارى را جهت پاكى جامعه از زشتى‌ها و جنایت ها؛ و دورى از تهمت ها و نسبت هاى ناروا را مانع از غضب و نفرین قرار داد؛ و دزدى نكردن ، موجب پاكى جامعه و پاكدامنى افراد مى گردد.

 

39 قالَتْ علیها السلام : حرم [الله] الشِّرْكَ إخْلاصا لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، فَاتَّقُوا اللّه حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُّنَ إ لاّ وَ اءنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ اءطیعُوا اللّه فیما اءمَرَكُمْ بِهِ، وَ نَهاكُمْ عَنْهُ، فَاِنّهُ، إ نَّما یَخْشَى اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءِ.(ریاحین الشّریعة : ج 1، ص 312، فاطمة الزهراء علیها السلام : ص 360، قطعه اى از خطبه طولانى و معروف آن مظلومه .)

و خداوند سبحان شرك را (در امور مختلف ) حرام گرداند تا آن كه همگان تن به ربوبیّت او در دهند و به سعادت نائل آیند؛ پس آن طورى كه شایسته است باید تقواى الهى داشته باشید و كارى كنید تا با اعتقاد به دین اسلام از دنیا بروید.

بنابر این باید اطاعت و پیروى كنید از خداوند متعال در آنچه شما را به آن دستور داده یا از آن نهى كرده است ، زیرا كه تنها علماء و دانشمندان (اهل معرفت ) از خداى سبحان خوف و وحشت خواهند داشت .

 

40 قالَتْ علیها السلام : امّا وَاللّهِ، لَوْتَرَكُوا الْحَقَّ عَلى اهْلِهِ وَاتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبیّه ، لَمّا اخْتَلَفَ فِى اللّهِ اثْنانِ، وَلَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَفٍ، وَخَلْفٌ بَعْدَ خَلَفٍ حَتّى یَقُومَ قائِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِالسَّلام .(الا مامة والتبصرة : ص 1، بحارالا نوار: ج 36، ص 352، ح 224.)

به خدا سوگند، اگر حقّ یعنى خلافت و امامت را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بیت پیامبر صلوات اللّه علیهم پیروى ومتابعت كرده بودند حتّى دو نفر هم با یكدیگر درباره خدا و دین اختلاف نمى كردند.

و مقام خلافت و امامت توسط افراد شایسته یكى پس از دیگرى منتقل مى گردید و در نهایت تحویل قائم آل محمّد عجّل اللّه فرجه الشّریف ، و صلوات اللّه علیهم اجمعین مى گردید كه او نهمین فرزند از حسین علیه السلام مى باشد.










تاریخ : چهارشنبه 11 فروردین 1395 | 08:23 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

تعهدات بیمه عتبات عالیات عراق...

تاریخ : سه شنبه 10 فروردین 1395 | 12:44 ب.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

تناقض در رفتار و اظهارات رسمی سعودی ها


تناقض در رفتار و اظهارات رسمی سعودی ها

شاهد یک تناقض در رفتار و گفتار مقامات عربستان سعودی نسبت به موضوع پذیرش حجاج ایرانی هستیم که امیدوارم بزودی برطرف شود و چنانچه در تحقق آن جدی هستند اقدامات عملی را نیز بموقع انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت ضمن توضیح در مورد تمهیدات انجام شده جهت برگزاری حج سال 95 اعلام کرد: قطعاً در نشست با مسئولین ذیربط عربستان نحوه تأمین و تضمین امنیت حجاج نیز گفتگو خواهد شد.

اوحدی در خصوص مقدمات حج سال جاری با تأکید بر واجب شرعی بودن حج تمتع برای افراد مستطیع و وظیفه حاکمیت در این زمینه احقاق این حق مردم گفت: ما بعنوان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در راستای بسترسازی سفر حج، اولویت های تشرف سال جاری تا 25 خرداد 85 فراخوان و متقاضیان را برای افتتاح حساب به نام خودشان بابت هزینه حج با پرداخت 5 میلیون تومان و با یک سود متعارف دعوت کردیم.

وی در ادامه تأکید کرد: البته قبل از تفاهم با عربستان و انجام ملاقات و مذاکره با وزیر حج آن کشور امکان قطعی کردن برنامه ها وجود ندارد. طبیعتاً تعیین هزینه سفر و انعقاد قراردادهای اسکان و هواپیمایی و غیره منوط به امضای توافقنامه اساسی با وزیر حج است، این در حالی است که سال گذشته در چنین شرایطی سازماندهی زائران اعزامی نیز تمام شده بود. در حال حاضر تنظیم برنامه منوط به توافقنامه با وزیر حج است.

مهندس اوحدی در تشریح هماهنگی های انجام شده برای تشکیل جلسه با وزیر حج اظهار داشت: ابتدا تاریخ این نشست را 17 دیماه 94 اعلام کردند اما چهار روز قبل از قطع رابطه سیاسی دو کشور تاریخ را به 19 اسفند 94 تغییر دادند و چند روز قبل از زمان سفر اعلام شد که ویزای هیات در کنسولگری یکی از کشورها آماده می باشد، ولی در وقت مقرر عدم هماهنگی بین وزارت خارجه عربستان و وزارت حج آن کشور را علت صادر نشدن ویزا برشمردند. امیدواریم با تلاش و همکاری دستگاه دیپلماسی تاریخ بعدی برای ملاقات تعیین شود.

همچنین رئیس سازمان حج و زیارت بازگشایی سفرهای عمره را منوط به تحقق خواسته منطقی جمهوری اسلامی مبنی بر مجازات خاطیان یکسال قبل فرودگاه جده دانست و اشاره کرد به اینکه هنوز خبری در مورد اجرای حکم صادره برای این دو مأمور بدست ما نرسیده است. دولت محترم هم مصوبه ای گذرانده که سفر عمره فعلاً تعلیق بماند بنابراین سازمان در زمینه راه اندازی عمره هیچ برنامه و تصمیمی ندارد.

سعید اوحدی درباره پی گیری مسائل شهدای فاجعه منا تصریح کرد این حادثه بدلیل سوء تدبیر و کوتاهی دولت عربستان بعنوان مسئول تأمین امنیت زائران حرم امن الهی رخ داد و مقامات ذیربط عربستانی در جلسات متعدد و گفتگوهای قبل از قطع روابط، قائل به پرداخت دیه حادثه دیدگان و خانواده شهدا بودند. این موضع شفاهی مسئولین آنها بود که امیدواریم در عمل نیز شاهد استیفای حقوق زائران خود باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان خاطر نشان کرد: البته دستگاه دیپلماسی کشورمان با تفویض اختیار کامل که به معاونت کنسولی وزارت خارجه سپرده شد، انشاالله گام های موثری در این ارتباط برخواهد داشت. علاوه بر این اطلاق عنوان شهید برای جان باختگان مظلوم فاجعه منا ، اقدام مهمی بود که با همت و تدبیر ارگان های ذیربط به نتیجه رسید.




تاریخ : سه شنبه 10 فروردین 1395 | 12:41 ب.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

مدیر هتل عتبات عالیات عراق 95


مدیر هتل عتبات عالیات عراق 95






تاریخ شروع فراخوان: 1394/12/15

تاریخ پایان فراخوان: 1395/02/30

شرایط شرکت در فراخوان:

آندسته از افراد واجد شرایط که متقاضی مدیریت هتل های عتبات عالیات عراق می باشند می بایست در فراخوان حاضر شرکت نموده و درخواست خود را ثبت نمایند؛ با توجه به اینکه بر اساس درخواست متقاضیان نسبت به انتخاب افراد واجد شرایط برای هر دوره برنامه ریزی می گردد لذا ضرورت دارد در انتخاب دوره مورد نظر دقت لازم را مبذول فرمایید.

بدیهی است شرکت در این فراخوان تعهدی برای انتخاب متقاضی بعنوان مدیر هتل های عتبات عالیات عراق نمی باشد و لیکن از بین شرکت کنندگان واجد شرایط که در کلیه استعلامات به عمل آمده نیز قبول شده اند، با لحاظ ارزشیابی عملکرد گذشته، نسبت به انتخاب مدیران هتل اقدام خواهد شد. لازم به ذکر است متقاضیان محترم می بایست از همین طریق پیگیر وضعیت خود باشند.

الف: شرایط عمومی

  1. تابعیت كشور جمهوری اسلامی ایران

  2. .....



                                                         ادامه مطلب کلیک کنید


تاریخ : شنبه 7 فروردین 1395 | 08:28 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

رهبری



حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال نو در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، در سخنان مهمی با تبیین معنای حقیقی و «اهداف پنهان و خطرناک تفکر تسلیم طلبانه ای» که امریکا و عده ای در داخل سعی می کنند با ارائه یک دو راهی دروغین و مصنوعی، به ذهن نخبگان و افکار عمومی ملت ایران تزریق کنند، ده پیشنهاد اساسی برای «اقدام و عمل» در زمینه اقتصاد مقاومتی بیان و تأکید کردند: این راه منطقی و در عین حال انقلابی، ایران عزیز را در مقابل تهدید و تحریم مصونیت می بخشد و دولت را قادر می کند در پرتو همدلی همگانی و کمک و هماهنگی سه قوه، در پایان سال جاری به مردم گزارش عینی و اعتمادآفرین ارائه دهد.
رهبر انقلاب اسلامی  با تبریک مجدد سال نو به ملت ایران، مصادف شدن ابتدا و انتهای سال ۹۵ را با میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله  علیها مایه  برکت کشور دانستند.
حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به تبیین شعار امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» پرداختند.
ایشان با تاکید بر اینکه انتخاب شعار سال ۹۵، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه مردم بویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی فراخواندند و گفتند: شاید برخی ترجیح می دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، یک شعار اقتصادی انتخاب شود تا بصورت «گفتمان عمومی» رواج پیدا کند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: انتخاب شعار امسال بر یک تحلیل و نگاه کلان به مسائل کشور، مبتنی است.
ایشان در تشریح این نگاه کلان افزودند: در مقطع کنونی ...





تاریخ : یکشنبه 1 فروردین 1395 | 11:05 ب.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

تبریک عید


یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال

حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد
رابه تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت
را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای شماعزیزان مسئلت مینماییم


تاریخ : یکشنبه 1 فروردین 1395 | 10:46 ب.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

مراسم ترحیم عالم مجاهد و یار صادق انقلاب آیت الله واعظ طبسی برگزار شد


 

مراسم ترحیم عالم مجاهد و یار صادق انقلاب آیت الله واعظ طبسی برگزار شد

مراسم ترحیم و بزرگداشت عالم مجاهد و یار صادق انقلاب، مرحوم آیت الله واعظ طبسی عصر امروز (شنبه) از سوی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهّر رضوی علیه‌السلام برگزار شد.

در این مراسم که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعضای خانواده و بستگان آیت الله واعظ طبسی، رؤسای قوای قضائیه و مقننه، علما و روحانیون، مسئولان کشوری و لشکری و اقشار مختلف مردم برگزار شد، قاریان قرآن کریم آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و سپس مداحان اهل بیت(ع) به مرثیه سرایی پرداختند و حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در سخنانی از خدمات ارزشمند آیت الله واعظ طبسی تجلیل کرد.


تاریخ : شنبه 15 اسفند 1394 | 06:55 ب.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

پرداخت قسط اول هزینه حج تمتع سال 1395 از امروز



سازمان حج و زیارت : واجدین شرایط اعزام به حج تمتع سال 95 از امروز می توانند با مراجعه به مراجعه به شعب بانک ملی نسبت به پرداخت قسط اول هزینه سفر حج خود اقدام کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در متن این اطلاعیه آمده است: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ، پیرو انتشار پیش اطلاعیه قبلی سازمان حج و زیارت در خصوص مراسم حج سال 1395، علیرغم قطع یک طرفه روابط سیاسی کشور عربستان با جمهوری اسلامی ایران و نظر به اینکه حج یک وظیفه شرعی و واجب است، به اطلاع می رساند: بر اساس مصوبه شورای هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری ، سازمان حج و زیارت بنا بر وظایف قانونی ، برنامه ریزی ها و اقدامات ...




تاریخ : سه شنبه 11 اسفند 1394 | 02:33 ب.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

رئیس سازمان حج و زیارت: برای اعزام زائران به حج منتظر پاسخ وزارت حج عربستان هستیم


 برای اعزام زائران به حج منتظر پاسخ وزارت حج عربستان هستیم

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: منتظر پاسخ وزارت حج عربستان برای اعزام زائران هستیم که تاکنون جوابی نداده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی روز یکشنبه در دیدار با استاندار کردستان در سنندج افزود: وقتی کشوری ویزایی برای یک فرد تهیه می کند باید امنیت و حقوق شهروندی او را تامین کند، بنابراین عربستان هم باید امنیت زائران را تامین کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات اظهار کرد: این انتخابات نماد عینی مردم سالاری بود و 33 میلیون نفر در کمال آرامش و امنیت رای خود را به صندوق ها انداختند.
اوحدی با بیان اینکه انتخاباتی بی حاشیه و با حضور چشمگیر مردم برگزار شد، تاکید کرد: این امنیت و آرامش در ایران به برکت نظام جمهوری اسلامی برقرار است.
زاهدی استاندار کردستان نیز با اشاره اینکه حج فریضه الهی است، در این دیدار گفت: مدیریت حج به دلیل اینکه تلفیقی از مدیریت دولتی و خصوصی است کاری سخت و دشوار است.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور امروز در سفر خود به کردستان با امام جمعه، نماینده ولی فقیه در استان کردستان و استاندار کردستان دیدار کرد.


تاریخ : دوشنبه 10 اسفند 1394 | 08:33 ق.ظ | نویسنده : هادی ب | نظرات

تعداد کل صفحات : 15 :: ... 8 9 10 11 12 13 14 ...

  • paper | دفتر | سی پی
  • شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات