راه اندازی قطار مشهد – شلمچه از اول مردادماه 97

  
     

مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی از راه اندازی قطار مشهد – شلمچه از ابتدای مردادماه خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی ، مهدی فروزان در این رابطه افزود : در راستای افزایش رفاه حال زائران عتبات ونیز با هدف کاهش هزینه های آنان این اقدام با امضای تفاهم نامه ای میان مدیریت حج و زیارت استان و راه آهن جمهوری اسلامی ایران با همکاری معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی اجرایی می شود.

وی عنوان کرد : این قطار از ابتدای مردادماه به صورت سه روز در هفته اقدام به اعزام و بازگشت زائران در این مسیر می کند. وی گفت : هر رام قطار با سه سالن به ظرفیت 200 زائر از مشهد به شلمچه و بالعکس تردد می کند.

وی افزود : حرکت این قطار از مشهد روزهای شنبه ، دوشنبه و چهارشنبه و بازگشت شنبه ، دوشنبه و جمعه انجام می شود ضمن آنکه در صورت ضرورت امکان جابه جایی این ایام وجود دارد .

فروزان تصریح کرد : از جمله ضرورت ها در راه اندازی این قطار جلوگیری از تضییع حقوق زائران و جلوگیری از اعزام زائر توسط گروه های غیر مجاز در سطح استان و ساماندهی زائران زمینی می باشد.

وی در عین حال از همه زائران و مشتاقان زیارت عتبات -عالیات خواست : جهت ثبت نام عتبات عالیات فقط به دفاتر خدمات زیارتی مجاز مراجعه کنند. به گفته وی ، در حال حاضر در خراسان رضوی 272 دفتر خدمات زیارتی مجاز فعال است.

جواد شاد مدیر حج و زیارت خراسان رضوی نیز از پشتیبانی آقای فروزان مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در راه اندازی این طرح قدردانی نمود و اعلام داشت سیاست حج و زیارت ارائه بهترین خدمات به زائرین اعتاب مقدسه با کمترین هزینه است که البته اولویت هایی چون تامین امنیت، بیمه ، تغذیه مناسب و اسکان در هتل های دارای استانداردهای تعریف شده قابل تغییر نیست، زیرا با سلامت زائرین ارتباط مستقیم دارد و تلاش حج و زیارت استان در راه اندازی سفر زائرین با قطار به عتبات عالیات نیز در همین راستا است که هزینه سفر ریلی را جایگزین هزینه زیاد سفر هوایی خواهد کرد و امنیت ، سهولت سفر و راحتی زائرین در طرح ریلی جایگزین سفرهای زمینی با مشکلات خاص خود خواهد گردید و با عنایت خداوند در نهایت زائرین استان بتوانند با هزینه کمتر و خدمات مطلوب به این سفر مشرف شوند.

جواد شاد بار دیگر از هم استانی های عزیز خواست قبل از اعزام به عتبات از مجاز بودن کاروان زیارتی مطمئن شوند تا در دام کاروانهای غیر مجاز و افراد سودجو قرار نگیرند.

لازم بتوضیح است اسامی کاروانهای مجاز و تحت پوشش حج و زیارت استان در سایت حج و زیارت خراسان رضوی به آدرس www.hajrazavi.ir قابل مشاهده است.



تاریخ : پنجشنبه 24 خرداد 1397 | 07:42 ق.ظ | نویسنده : امیرفرخ فرحمندfarahmanda15@yahoo.com | نظرات

داستان شهادت حضرت علی(ع) وشب قدر


شهادت امام علی (ع) تسلیت باد

بر روح تمام شیعیان تیغ زدند

بر مردترین مرد جهان تیغ زدند

خورشید به سینه، ماه بر سر می زد

انگار به فرق آسمان تیغ زدند

                                                           Image result for ‫لیالی قدر‬‎

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر به باور مسلمانان، شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن گفته است. در قرآن و روایات ارزش شب قدر بیشتر از هزار ماه دانسته شده است. این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عرضه می‌کنند.

زمان دقیق شب قدر، روشن نیست، ولی بر اساس بسیاری از روایات، در ماه رمضان واقع شده است و به احتمال زیاد یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ این ماه است. شیعیان بر شب ۲۳ رمضان و اهل سنت بر شب ۲۷ رمضان تاکید بیشتری دارند.

شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومان(ع)، به شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، دعا و دیگر آیین‌ها و اعمال این شب می‌پردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن‌ نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.




تاریخ : چهارشنبه 16 خرداد 1397 | 06:44 ب.ظ | نویسنده : امیرفرخ فرحمندfarahmanda15@yahoo.com | نظرات

ولادت امام حسن علیه السلام



  

Image result for ‫ولادت امام حسن‬‎

ماجرای ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام
 امام حسن(ع)، در سال سوم هجرت به دنیا آمد، و مشهور آن است كه این مولود فرخنده در شب نیمه ماه رمضان-بهترین ماههاى خدا-متولد شده، و البته در این باره در كتابهاى شیعه و سنت اقوال دیگرى هم نقل شده كه خلاف مشهور است (1) .


داستان ولادت و مراسم نامگذارى
و اما داستان ولادت به گونه ‏اى كه در روایات شیخ صدوق(ره)در امالى و علل و عیون اخبار الرضا(ع)و روایات دیگر محدثین شیعه و اهل سنت آمده و از امام سجاد(ع) روایت‏شده این گونه است كه فرمود:

چون فاطمه(س)فرزندش حسن را به دنیا آورد، به پدرش على(ع) عرض كرد: نامى براى او بگذار، على(ع)فرمود: من چنان نیستم كه در مورد نامگذارى او به رسول خدا پیشى گرفته و سبقت جویم. در این وقت رسول خدا(ص)بیامد، و آن كودك را در پارچه زردى پیچیده، به نزد آن حضرت بردند.حضرت فرمود: مگر من به شما نگفته بودم كه او را در پارچه زردنپیچید؟سپس آن پارچه را به كنارى افكند و پارچه سفیدى گرفته و كودك را در آن پیچید، آنگاه رو به على(ع)كرده فرمود: آیا او را نامگذارى كرده ‏اى؟
عرض كرد: من در نامگذارى وى به شما پیشى نمى‏گرفتم!
رسول خدا(ص)فرمود: من هم در نامگذارى وى بر خدا سبقت نمى‏جویم!


در این وقت‏خداى تبارك و تعالى به جبرئیل وحى فرمود كه براى محمد پسرى متولد شده، به نزد وى برو و سلامش برسان و تبریك و تهنیت گوى و به وى بگو: براستى كه على نزد تو به منزله هارون است از موسى، پس او را به نام پسر هارون نام بنه!

جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوى خداى تعالى به وى تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: خداى تبارك و تعالى تو را مامور كرده كه او را به نام پسر هارون نام بگذارى. رسول خدا(ص)پرسید: نام پسر هارون چیست؟عرض كرد: «شبر».فرمود: زبان من عربى است؟ عرض كرد: نامش را«حسن‏»بگذار، و رسول خدا(ص)او را حسن نامید... (2)


و در برابر این روایت، روایات دیگرى هم در كتابهاى علماى شیعه و اهل سنت آمده كه چون حسن(ع)به دنیا آمد، على(ع)او را«حرب‏»نامید، و چون رسول خدا(ص)اطلاع یافت‏به على(ع)دستور داد آن نام را به‏«حسن‏»تغییر دهد... (3)

ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام,میلاد امام حسن (ع)


و یا اینكه على(ع)نام این نوزاد را«حمزه‏»گذارد و چون حسین به دنیا آمد نام او را«جعفر»گذارد، و پس از آن رسول خدا(ص)على(ع)راطلبیده و به او فرمود: به من دستور داده شده كه نام این فرزند خود را تغییر دهم، سپس به على(ع)دستور داد كه نام آن دو را«حسن‏»و«حسین‏»بگذارد، و على(ع)نیز به دستور آن حضرت عمل كرد... (4)


ولى همان گونه كه صاحب كشف الغمه گفته است، این مطلب بعید به نظر مى‏رسد، و خلاف مشهور و ضعیف است، و مشهور همان است كه در روایت‏ بالا ذكر شد، و باقر شریف در كتاب حیاة الحسن این گونه روایات را از موضوعات و جعلیات دانسته و دلیل هایى بر این مطلب ذكر كرده كه بهتر است‏براى اطلاع بیشتر به همان كتاب مراجعه نمایید. (5)


و در روایات بسیارى از طریق اهل سنت آمده كه این دو نام شریف‏«حسن‏»و«حسین‏»در جاهلیت‏ سابقه نداشته و از نامهاى بهشتى است، و متن یكى از آن روایات كه طبرى در كتاب ذخائر العقبى روایت كرده، این گونه است كه عمران بن سلیمان گفته:
«الحسن و الحسین اسمان من اسماء اهل الجنة، ما سمیت‏بهما فى الجاهلیة‏» (6)
(حسن و حسین دو نام از نامهاى اهل بهشت است كه در زمان جاهلیت‏سابقه نداشته است.)



تاریخ : پنجشنبه 10 خرداد 1397 | 07:53 ق.ظ | نویسنده : امیرفرخ فرحمندfarahmanda15@yahoo.com | نظرات

  • paper | دفتر | سی پی
  • ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

    شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو